Monday, September 15, 2014

Trust in Almighty, trust in own body paid off | Baby Muhammad's active birth story





Disclaimer : Permission obtained from rightful owner of this birth story and originality maintain without any editing done for educational purposes.

Pernah suatu ketika, salah seorang rakan seperjuangan, Zu menyuarakan impiannya untuk homebirth, ditemani suami dan anak2.. saya terkejut .. biar betul dia ni.. (mase tu xtau pun saya preggy - Bahzi berumur 1y8m, Baheera plak 5m) sehinggalah kandungan saya masuk 4 bulan, baru tahu saya sedang preggy.. Alhamdulillah, Berkat amal pemakanan sunnah, saya langsung tidak mengalami alahan seperti masa preggy Bahzi dan Baheera dulu. Tetibe terdetik di hati, memasang angan2 seperti mana impian rakan tadi..hehe.. berangan je kot. Saya pun usha2 la page AMANI, dan kebetulan ada kelas preview yang akan dijalankan esoknya. Saya terus register, semangat! dalam kelas tu ada lagi 2 pasangan lain..dari yang saya perhatikan, mereka ni dah memang terdedah dan ada basic pasal AMANI, tp kami, zero! Dah la sampai kelas lambat (sesat, dan terpaksa minta tolong pak polisi yang hantarkan kami..hihi) at least preview ni meninggalkan kesan kepada kami.. kami bersemangat untuk ikuti kelas selanjutnya.

Alhamdulillah.. ilmu baru bagi kami..bermula dari situ, sy join grup2 support dan memahami apakah Natural birth, Gentle birth, Hypno birth dll.. just untuk gali ilmu dan tak decide pun kami akan homebirth! cume ade la gurau2 dengan hubby, "abg jadi bidan nti eh" dia ckp tak kisah je.. tapi dia ingatkan, jangan terlalu yakin, mohon daripada Allah supaya Dia permudahkan segala urusan, Allah jua la sebaik2 perancang Dia juga yang menentukan segalanya.. Semakin dekat due date, saya juga merasa ragu2, risau memikirkan andai berlaku sebarang complication, tapi saya semakin punyai keyakinan setelah melakukan solat istikharah, semoga Allah permudahkan urusan kami. Kami tawakal.

06 Mei 2014 (Selasa)
Tepat jam 5.30pagi, terjaga dari tidur dek bunyi alarm.. tetiba perut rasa memulas je.. baru teringat malam tadi banyak makan tembikai.. padan muke ambe.. huhu.. walaupun dah ulang alik toilet 2-3x, perut still rasa tak selesa gak.. masa tu rasa serik sangat makan tembikai..hihi..

Lebih kurang jam 6 lebih, lepas mandi dan solat subuh..sempat amik 3sudu Qaseh, minum jus delima al-Rumman, secawan teh Raspberry Leaf dan 3 biji kurma sebagai pembekal tenaga kot2 la saya akan bersalin, sebab masa tu fikir mungkin Braxton Hicks je ni.. Bagitahu suami perut memulas, dia dah mula risau. Tapi saya? still lagi was2.. so, macam biasa, saya bergelek dengan birth ball, peneman setiap kali saya rasa tak selesa.. sambil2 tu siapkan bubur untuk Baheera, kemas baju anak-anak untuk hantar ke rumah BS.. tak sempat sediakan breakfast sebab suami tak bagi buat, dia dah makin risau. Masa ni saya terus pm my CBE

Jam 7.30pagi, baru saya perasan surges yang datang setiap 10minit, so ni bukan braxton hicks la. ok, saya layankan aje.. bergelek atas birth ball dengan Baheera.. minta hubby siapkan pool. baru je suku air dalam pool, Bahzi & Baheera dah sibuk berendam dalam tu.. hubby tanya tak nak join dorang ke? eh, tak kanla dalam air sejuk gitu kot? Baru la hubby teringat nak masak air..hihi..kelam kabut hubbby ku pagi ni.

Dalam jam 8.30 pagi gitu,saya call my mom.. bagitahu pada dia yang saya dah mula sakit2,walaupun still tiada tanda yang keluar. tapi mak dah suruh kami pergi hospital. Tapi tak lame pastu tiba2 ade keluar darah sikit, ok..baru saya yakin yang saya akan bersalin hari ni.. saya fikir mungkin saya akan lama in labour sebabnye mase Bahzi & Baheera dulu, kalau keluar tanda darah pagi ni, kebiasaannya pagi esok baru saya akan bersalin.. tu yang sempat shopping dan pergi kenduri bagai..hihi..

Jam 8.40pagi, saya terus masuk pool berendam..Alhamdulillah..rase nyaman sangat..rasa lebih relax. Di saat ni saya dah tak merase surges. Sy berlunjur dan bersandar pada dinding. Surges makin kerap tapi tidak kuat.. asal datang surges je, saya bergelek2 lembut (tak ingat apa istilahnya), sambil pejam kan mata dan terbayang pulak kelopak bunga yang sedang mengembang..hihi.. sambil tu saya terlelap..hubby cepat2 panggil saya, dia risau tgk sy terlelap..hihi..

Jam 9.00 pagi, suami bagitahu yang dia nak pergi hantar anak-anak ke rumah BS, tapi saya tak benarkan sebab saya tak nak nanti saya bersalin sorang2..huhu..tapi tengah saya duk melayan surges, suami sempat juga pergi hantar diorang..katenye kot nanti tak leh nak concentrate..hihi.. Saya still melayan surges.yang datang setiap 5 minit. Yes, deep breathing sangat2 membantu mengurangkan sakit ketika surges dan secara tak langsung membekalkan oksigen pada baby. Dan yes, betul ckp CBE sy, kite sebenarnye boleh control sakit kita terutamanya masa nak bersalin, saya langsung tak panik dan sangat relax melayan surges. Sambil zikir doa Nabi Yunus dan setiap masa juga la saya mohon maaf dari suami. Saat ini suami disisi, hanya pegang dia dan dia plak kejap2 duk alirkan air suam pada badan saya, sangat2 lega dan tenang..

Jam 9.15 pagi, saya rasa macam nak teran tapi suami ingatkan saya jangan teran tapi still deep breathing, takut nanti akan koyak.. Suami suggest saya beralih tempat supaya saya dapat bersandar pada katil, mungkin lebih selesa katanya, saya setuju dan cuba untuk merangkak, tapi dalam keadaan posisi kneeling, saya hanya sempat capai hujung katil je tetibe terdengar bunyi 'pop'..serentak kami terucap 'Allahuakbar'.. ok, this is our 1st time ok, sebelum ni saya tak pernah dengar bunyi ketuban pecah, memang teruja. Beberapa saat pastu suami cakap da nampak kepala baby dan dgn lajunya baby meluncur dan berpusing, terus suami sambut..

Tepat jam 9.23pagi.. Saya tanya suami, "sayang dah bersalin ke?" eh, cepatnye.. dalam keadaan tak ready kot masa tu.. tak sempat pun beralih tempat.. Alhamdulillah.. Suami pun korek mulut baby untuk keluarkan semua lendir (baby pun dah terbersin) dan selepas suami azan dan iqamat di telinga baby, suami terus pass baby pada saya untuk bonding.. Alhamdulillah.. tak sampai 5 minit pas tu saya rasa macam surges datang sekali lagi, dan uri pun keluar, complete.. step sterusnye delay cord clamping..tak silap lebih kurang jam 6 petang, suami saya memotong tali pusat anak, sebenarnya memang tak plan nak buat Lotus Birth, tu yang kami decide untuk potong hari tu jugak. tak mahu menyusahkan suami untuk uruskan baby nanti..huhu..baby pun kami tak terus mandikan, biarkan je selaput vernix mengering..best sangat bau baby :) 

Alhamdulillah..syukur ke hadratNya kerana diberi peluang untuk menikmati kelahiran secara Natural Birth. Alhamdulillah, kali ni saya tak perlu melalui prosedur2 seperti VE, AROM, pitocin semua.. dan syukur sangat2 kerana proses kelahiran kedua-dua anak sebelum ni dan yang ketiga ni juga saya tidak mengalami sebarang koyakan dan luka.. tapi kelahiran anak yang ketiga ni saya rasakan proses kelahiran yang sangat indah..saya tidak merasa sakit surges seperti sebelum ni, tempoh yang sangat singkat dan sangat mudah..Alhamdulillah.. Trust Your Body, Trust Your Creator.. 

Sebelum, semasa dan selepas bersalin, Peranan dan support dari suami sangat-sangat penting.. terima qaseh abang.. abang lah epidural syg..hihihi

Berat baby masa lahir 3.5kg
Segala urusan pendaftaran anak pun berjalan lancar..Alhamdulillah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...